شنبه, ۹ دی ۱۳۹۶

آینده بازاریابی با تلگرام

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، مدتی است در کشور ما چهارچوب‌ها و تکنیک‌های خودش را پیدا کرده است. از استراتژی تولید محتوا بگیرید تا به راه انداختن کمپین‌ها  و انجام سئو، همگی در فضای بازاریابی امروز جا افتادند. 

اصل بازاریابی دیجیتال و بازاریابی با محتوا، رفتار کاربران است. رفتار و زندگی کاربران در گوشی‌های هوشمندشان همه چیز را مشخص می‌کند. 

 معمولا رفتار کاربر باعث می‌شود، استراتژی بازاریابی سمت‌وسویی جدید پیدا کند. اما کسب‌وکاری پیشتاز است که بتواند رفتار بعدی کاربر را از قبل پیش‌بینی کند. در سال‌های پیش‌رو تغییراتی در راه است که بازاریاب‌های دیجیتال‌، به‌ویژه همراهان تولگرام در تلگرام باید به آن توجه داشته باشند تا برای فراگیر شدن آن تغییرات از الان برنامه‌ای تهیه کنند:


۱) اشباع شدن محتوا

مهم‌ترین چیزی که در هر جنبه از بازاریابی آینده اثر می‌گذارد، اشباع محتواست؛ یعنی چگونه در میان انفجار تولید محتوا، برجسته بمانیم و دیده شویم؟ کاربران در سال‌های بعد رفته‌رفته خود را از دست «مزاحمت‌های دیجیتال» رها می‌کنند. سال‌های بعد، دوره هوشمندی و قدرتمندی کاربران است. دیگر سازوکارهای درگیر کردن با مخاطب، به‌صرف کمپین‌ها و تولید محتوا جواب نخواهد داد بلکه کاربران داناتر و انتخاب‌گرترند. هر روز که می‌گذرد آن‌ها در تشخیص تبلیغاتی‌بودن یک محتوا قوی‌تر می‌شوند و از آن فراری!


۲) شخصی‌سازی محتوا

رقابت بر سر دریافتن اطلاعات شخصی و علاقه‌مندی‌های هر فرد بیشتر و بیشتر خواهد شد. محتوایی چشم کاربران را خواهد گرفت که در کامنت‌ها و صفحات دوستان آن‌ها، هرچه بیشتر با سلائق و زندگی خصوصی‌شان متناسب باشد.


۳
) بلاکچین‌ها

بلاکچین‌ها مدل‌های کسب‌وکار آینده را تغییر خواهند داد. اما هنوز معلوم نیست این تغییرات به چه نحوی خواهد بود. امکان‌ها متنوعی در بلاکچین‌ها و به‌خصوص پول دیجیتال خوابیده است که پیش‌بینی اثرات این پدیده را دشوار می‌کند.


۴) ربات‌های چت

این شیوه روش ارتباط با مشتری و چت کردن با مشتری را دگرگون خواهد کرد. هر روز هتل‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، بانک‌ها و بیمه‌ها از ربات‌های چت بیشتر استفاده می‌کنند. علاوه‌بر اینکه ربات‌های چت امکان گفت‌گویی همیشگی و آنلاین را با مشتری فراهم می‌کنند و دوران «کارشناس آنلاین نیست» تمام می‌شود، دو مزیت دیگر نیز دارند که تاکنون کمتر به آن‌ها توجه شده. ربات‌های چت، تجربه ارتباط با مشتری را به سرگرمی نزدیک می‌کنند. مهم‌تر از این ربات‌ چت پیوسته در حال پاسخ‌گویی به سوالات است پس بهترین وسیله برای جمع‌آوری اطلاعات از سلائق و نیازهای شخصی مشتری‌ است.


۵) رشد مسنجرها دربرابر دیگر شبکه‌های اجتماعی

آنچه آینده بازاریابی در تلگرام را روشن‌تر می‌کند، این است که روزبه‌روز نرخ باز کردن ایمیل (open rate) و استفاده از شبکه‌های اجتماعی عمومی کمتر  و درعوض استفاده از گروه‌ها و مسنجرها بیشتر می‌شود. افزایش روزافزون کاربران تلگرام و یا ایده اینستاگرام برای یک مسنجر مجزا به‌نام دایرکت یکی از گواه‌های این است که بازاریابی آینده در مسنجرهاست و نه با statusها و شبکه‌های اجتماعی. 


۶) واقعیت مجازی

آنچه باید در انتظار آن باشیم، آرام‌آرام فراگیر شدن VR یا واقعیت مجازی است. Facebook spaces سرآغاز مهمی برای این است که در شبکه‌های اجتماعی VR قرار است تجربه ارتباط افراد را به چه سمتی بکشاند. در معرفی نسخه آزمایشی این سرویس جدید فیس‌بوک نوشته شده: «با دوستانت در فضایی سرگرم‌کننده و در ارتباطی نزدیک قرار بگذار! انگار که در یک اتاق باشید. از عکس‌های فیس‌بوک خود برای ساختن خود مجازی‌تان استفاده کنید و بعد دوستان خود را دعوت کنید تا به شما بپیوندند». محتواهایی مانند فیلم‌های ۳۶۰ درجه و یا امکان طراحی اشیاء سه‌بعدی تجربه جدیدی از باهم بودن خواهد بود.


درنهایت باید توجه داشت، اگرچه رفتار کاربران در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است و شاید ترندهایی که در سال جدید رفتار کاربران را پیش‌بینی‌پذیر می‌کنند، برای کاربران ایرانی مفید نباشد. اما در بازاریابی دیجیتال، هرچه می‌گذرد مرزها کمتر و کاربران به رفتاری یکسان و واحد در جهان نزدیک می‌شوند.