دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶

برترین مدیران بازاریابی جهان از چه شبکه‌های اجتماعی‌ای استفاده می‌کنند؟

برترین مدیران بازاریابی جهان از چه شبکه‌های اجتماعی‌ای استفاده می‌کنند؟

هدف بازاریابی با محتوا، تولید محتوایی است که نیاز کاربر را رفع کند و از این راه تغییری در رفتار کاربر ایجاد کند. اینجا اصطلاحی مهم را در بازاریابی محتوا می‌بینیم: Thought Leadership؛ یعنی تمام استعداد و نیروی کارکنان برند شما به این معطوف باشد که هرچه بیشتر مهم‌ترین پرسش‌ها و نیازهای در طول روز کاربر را پاسخ دهند. این اصطلاح درواقع اوج بازاریابی با محتوا را نشان می‌دهد که درنتیجه تولید محتوای قوی و مفید، کاربران به آنچه از زبان برند شما می‌شنوند، اعتماد دارند. پس در بازاریابی محتوا با تکنیک Thought Leadership نه‌تنها کاربران وفادار و کاربران بیشتری جذب می‌شوند بلکه برند شما میان کاربران نفوذ دارد.

شبکه‌های اجتماعی، این نواع فرآیند از بازاریابی محتوا را با توزیع سریع و گسترده دیجیتال شتاب داده‌اند. مدیران بازاریابی جهان، افرادی‌اند که از طریق شبکه‌های اجتماعی بانفوذ و راهبر شده‌اند؛ زاکربرگ و الون ماسک ساده‌ترین مثالند. اما جالب اینجاست که ۶۰ درصد از مدیران بازاریابی لیست «Fortune 500» (پانصد شرکت صنعتی برتر آمریکا که هرساله در لیستی معرفی می‌شوند) در شبکه‌های اجتماعی نیستند. شاید به این علت باشد که هنوز برای عده‌ای نحوه بازگشت سرمایه از بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی مبهم است. 

باید گفت تکنیک Thought Ledarship در برخی از کسب‌وکارها بیشتر جواب می‌دهد. افرادی که محتوای تولیدشده آن‌ها به تکنولوژی، رسانه و سرگرمی مربوط است بیشتر در این امر فعالند اما در زمینه مسافرت‌های هوایی و یا انرژی این فعالیت کمتر دیده می‌شود. کسب‌وکارهایی که مستقیم با مشتری سروکار دارند (B2C) بیشتر نیاز دارند تا در میان مردم باشند اما کسب‌وکارهایی که به دیگر کسب‌وکارها خدمات ارائه می‌دهند (B2B) بازار هدفشان متمرکزتر است. مثلا کسب‌وکار مربوط به تکونولوژی مانند نرم‌افزار موبایل یا سیستم‌های عامل، دست‌اندرکاران خود را همیشه باید در خط مقدم زندگی روزانه مردم نگه دارد. آن‌ها همیشه روی وجهه و دیدی که مردم به آن‌ها دارند، کار می‌کنند. اما یک شرکت نفتی خودش را از ذره‌بین مردم دور نگه می‌دارد و ترجیح می‌دهد آرام‌آرام سهمی از بازار را اشغال کند.

اکثر مدیران بازاریابی در یک یا دو شبکه اجتماعی فعالند. برای آن‌ها لینکدین اولین گزینه است و پس از آن توییتر. ۴۰  مدیر بازاریابی از لیست F500 در فیس‌بوکند و فقط ۱۱ نفر در اینستاگرام فعالند. توییتر بیشتر محیطی برای نقل و توزیع مطالب است تا نوشتن مطالب خود برند اما لینکدین بهترین محیط برای ساختن وجهه‌ای تأثیرگذار در یک کسب‌وکار است. در میان شبکه‌های اجتماعی، مدیران بازاریابی خیلی کم از گوگل پلاس استقبال کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ برای مثال، تعداد مدیران بازاریابی در لینکدین ۱۲۸، در توییتر و فیس‌بوک ۴۲ اما در گوگل پلاس فقط ۸ نفر بود. در سال ۲۰۱۵ فیس‌بوک فاصله کمی از توییتر می‌گیرد اما می‌توان گفت هر دو در یک رده برای مدیران بازاریابی قرار دارند. در سال ۲۰۱۶ تعداد مدیران بازاریابی در لینکدین فاصله زیادی با فیس‌بوک و  توییتر پیدا کرد: ۱۸۱ نفر