شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶

محتوای Evergreen و انواع آن؛ چگونه محتوایی ماندگار تولید کنیم (قسمت اول)

محتوای Eveergreen و انواع آن 

شاید تعجب کنید که بیشتر از دو میلیون پست وبلاگ فقط یک روز مخاطب دارند و با گذشت زمان از چشم موتورهای جستجو می‌افتند. تازه این در مورد پست‌های وبلاگ است همین آمار برای ایمیل‌ها، کاتالوگ‌ها و محتواهای شبکه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند. محتوایی که با گذشت زمان میزان سرچ‌شدنش کم نشود و همیشه در ایندکس موتورهای جستجو بالا بماند، Evergreen نام دارد. وجود اطلاعات آماری، داده‌های مناسبتی و اخبار روز از ماندگاری مطلب شما کم می‌کند.


انواع محتوای Evergreen


در مورد چگونه موفق شدن در چیزی

مثلا تحقیقی درباره چگونه ویروسی شدن یا چگونه نوشتن یک پست وبلاگ استاندارد؛ معمولا اصطلاح‌ها و مهارت‌های خاص در یک زمینه همیشه نیاز به دستور راهنما و معرفی دارند و یکی از محتواهای ماندگار خواهند بود.


در مورد علت شکست خوردن در چیزی

در یک حرفه شکست‌ها و تجربه‌های دیگران معمولا جذاب‌تر از داستان موفقیت آن‌هاست. مثلا علل ضعیف بودن یک وبینار و یا مگر می‌شود در حوزه بازاریابی فعال باشی و علت پایین آمدن ارزش سهام آمازون در «پدیده حباب اینترنتی» برایت جذاب نباشد. حتی اشتباهات و شکست‌هایی که در استارتاپ خودتان تجربه می‌کنید، برای مخاطب  محتوایی ماندگار و جذاب خواهد بود. 


در این دو موردی که گفتیم اینفوگرافی ماندگاری محتوای شما را بسیار افزایش خواهد داد.


ارائه تحلیل درباره یک داده آماری خاص و موردی 

مثلا همین نوشته که شما می‌خوانید درباره یک آمار خاص در مورد اشباع‌شدن محتواست. ارائه تحلیل درباره داده‌های آماری سبب می‌شود مانند گزارش صرف آمارها، محتوای شما زودگذر نباشد. آمارهایی که برای تحلیل انتخاب می‌کنید باید شوک‌آور باشند. مانند آماری که در آغاز متن دیدید!


نوشتن پاسخ برای سؤال «چگونه فلان کار را کنیم؟»

باید توجه داشته باشید که نوشتن چنین پاسخی برای مبتدی‌ها بسیار سخت‌تر است. چون وقتی مخاطب محتوای شما حرفه‌ای‌تر باشد شما کلمات و اصطلاح‌های تکنیکی‌ای می‌توانید استفاده کنید که انتقال مطلب را بسیار آسان می‌کنند. اما محتوایی که برای مخاطب مبتدی تولید می‌شود، ماندگارتر خواهد بود. مثلا محتوایی درباره «چگونه اولین پست کانال تلگرام را بنویسیم» از «چگونه ترندهای بازاریابی دیجیتال را دنبال کنیم» ماندگارتر است.


معرفی کردن ابزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی

برای محتوای Evergreen نباید صرفا ابزارها و اپلیکیشن‌ها را لیست کنید. آن‌ها را به‌همراه اسکرین‌شات و طرز استفاده ارائه دهید.

ادامه دارد...