یک‌شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۶

استراتژی محتوا و ضرورت عمل وارسی

چگونه مخاطب بیشتری جذب کنیم؟ 

تولید محتوای ما چه مشکلی دارد که به سوددهی نمی‌رسد؟

در سایت‌های مختلف با پاسخ‌های مختلفی برای این‌گونه پرسش‌ها مواجه می‌شویم. اما واقعیت این است که هر استراترژی تولید محتوا پاسخ را باید از درون خودش پیدا کند با انجام فرایندی به‌نام «وارسی». 

ابتدا باید لیستی از همه محتواهای تولیدشده به‌دست آورید. در عمل وارسی هدف این است که محتواهای تولیدشده در وب‌سایت، شبکه‌های مجازی، کاتالوگ‌ها و ... همه لیست شوند و درنهایت باهم هماهنگ باشند. پس از اینکه محتواهای تاکنون تولیدشده را شناسایی کردید آن وقت می‌توانید هدف و استراتژی تعیین شده را بیازماید که محقق شده است یا خیر و ضعف در کجا بوده است. با انجام این عمل می‌توان متوجه شد که شاید با افزودن پاراگراف طولانی‌تر مشکل محتوای شما حل خواهد شد.
 

۱) هدف اصلی را تعیین کنید

اول باید معلوم شود که دنبال پیدا کردن چه مشکلی هستید؟ باید معلوم شود تا هنگام لیست کردن وقت شما بیهوده هدر ‌نرود. این مهم است که با چه رویکردی و برای چه هدفی، چه لیستی از محتواهایتان آمده می‌کنید. مثلا:

می‌خواهید محتواهای کهنه‌شده را بیابید؛ می‌خواهید ببینید محتواهایی که تولید کرده‌اید چه موضوعاتی را شامل می‌شوند؟ می‌خواهید بدانید پیام برند شما به‌خوبی در محتواها انتقال داده شده است یا خیر و یا می‌خواهید تگ‌ها و متاتگ‌های محتواهای شما با دیگر محتواها در سایر کانال‌ها همخوانی دارد؟ آیا همانند که مورد نظر شماست؟

۲) تصمیم بگیرید؛ همه یا بخشی

پیشنهاد می‌شود که همه محتواهای تولیدشده در همه خروجی‌ها و کانال‌ها را لیست کنید. زیرا مهم است که مخاطب پیام‌هایی که از کانال‌های متفاوت شما می‌گیرد با هم هماهنگ و متناسب و مکمل باشند. از این مهم‌تر این است که مشخص کنید قرار است خود محتواها را لیست کنید یا فقط خلاصه‌ای از آن‌ها را. طبیعی است اگر پنل تولید محتوای شما (CMS) منظم و کامل است تنها نیاز است تا خلاصه‌ای از محتواهایتان داشته باشید. مثلا در این حد که درباره چه محصولات و موضوعاتی چقدر محتوا با چه تعداد کلماتی تولید کرده‌اید. 

۳) نحوه دسته‌بندی محتواها را مشخص کنید

فهرستی از انواع و اقسامی که می‌خواهید محتواها را طبق آن‌ها استخراج کنید، تهیه نمایید. معمولا لیست دستی کاربردی‌تر از هر لیست دیگری است. یک نمونه از این لیست را ببینیم:


شماره‌بندی: چند نوع محتوا (نوشته، عکس، فیلم، نمودار) می‌تواند در یک صفحه از وب‌سایت باشند و یا یک نوع محتوا در چند صفحه. همچنین شماره‌بندی کمک می‌کند هنگامی که می‌خواهید بر سر استراتژی محتوا بحث کنید، نوع محتوا و خروجی آن را راحت‌تر بفهمید مثلا عدد ۳ نشانه‌ای برای ویدئوهایی که در کانال تلگرامند و یا عدد دو نشانه‌ای برای مقاله‌های در نرم‌افزار برند شما. 

عنوان‌ها: عنوان محتواهای تولیدشده

خلاصه‌ها: چون عنوان مطالب همه آنچه در یک پست آمده است را نشان نمی‌دهند بهتر است خلاصه‌ای از پست را بنویسید.

مخاطب: نوع مخاطب هر محتواهایی که تولید کرده‌اید را مشخص کنید. مخاطبی که قرار بوده است این محتوا جذب کند. 

پیام محتوا: پیامی که قرار بوده است با این محتوا به مخاطب منتقل شود. لزوما این پیام آنچه در پست آمده نیست. 

مسیر رسیدن به محتوا (در وارسی‌هایی که فقط صفحه وب را بررسی می‌کنند): مشخص می‌شود که از چه مسیری در گشت‌وگذار در سایت مخاطب به محتوای مورد نظر می‌رسد. ابزارهای تحلیل آماری سایت مثل گوگل آنالتیک خیلی به این نکته کمک می‌کنند. 

مدیاها: چه نوع مدیایی با چه حجمی، چه فرمتی به مخاطب عرضه می‌شود.

نحوه دسترسی مخاطبان به مدیاها: مدیاهایی که کاربران با ورود به حساب کاربری می‌توانند ببینند از مدیاهایی که در دسترس همه است جدا می‌شوند.

اطلاعات سئویی محتواها: با چه کلمات کلیدی‌ای به آن دسترسی پیدا کرده‌اند، تگ آن چه بوده است.

برای این لیست، یک محور و یا طیف کیفیت درست کنید. مثلا مشخص کنید هر محتوا در کدام‌یک از حالات خوب، متوسط، ضعیف، خیلی ضعیف جای می‌گیرد. برای هرکدام از این حالات یکی از محتواهایتان را نمونه قرار بدهید تا داوری راحت‌تر شود.

۴) مرحله آخر

پس از تهیه این فهرست، اسخراج محتواها و وارسی آن‌ها ساده است. الگویی می‌توانید آماده کنید و محتواهای مورد نظر را از فیلتر آن عبور دهید. مانند نمونه زیر:


طبق هدفی که از وارسی داشتید به سراغ هر دسته از محتواهایی که در فهرست دسته‌بندی کرده‌اید (مرحله سوم) می‌روید. شماره محتوا، همان الگویی است که در قسمت شماره‌بندی برای کلیدگذاری دسته‌هایشان استفاده کردید.


پس از مدت‌ها حتی نمی‌دانید چه محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی و یا صفحه‌ای از صفحات سایتتان منتشر کرده‌اید اما عمل وارسی و تهیه بانکی از محتواهایتان به استراتژی تولید محتوا کمک می‌کند تا قوت و ضعف خود را بشناسد.