جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

تقویم تولید محتوا چیست؟ چگونه تقویم محتوا بسازیم؟

تقویم محتوا برنامه‌ریزی دقیق ثبت‌شده و مکتوب است که به شما کمک می‌کند هدفمندتر محتوا تولید کنید و هدفی را که در بازاریابی محتوا دارید بهتر و کامل‌تر محقق کنید. تقویم محتوا یک نقشه است که در آن نوع محتوا، عنوان‌ها، شخصیت مخاطبان هدف و بازه زمانی انتشار محتوا مشخص شده است. 

بسته به نوع کسب‌وکارتان و در یک بازه حداقل یک‌ماهه، تمام فعالیت‌های سئو، نحوه انتشار محتواها و همچنین فعالیت‌های کمپینی در تقویم محتوا ثبت می‌شوند. در آخر بازه زمانی تعیین‌شده، طبق نتایج به‌دست آمده از همان فعالیت‌ها، چه باید کردِ بعدی مشخص خواهد شد. 

علاوه‌بر نکات گفته‌شده که باید در تقویم محتوایی ثبت شود، تقویم محتوایی باید سندی باشد تا در آن:

  • ایده‌های نو نوشته شوند.
  •  با آن تقسیم کار میان اعضا آسان‌تر شود.
  • زمان‌بندی به‌روزرسانی محتوا دقیق تعیین شده باشد.
  • استراتژی محتوا به‌صورت واضح‌تر و همه‌فهم‌تری بیان شود تا طبق آن میان اعضای تیم ارتباط موثری شکل بگیرد.


 چرا استفاده از تقویم محتوا در بازاریابی محتوا ضروری است؟

۱) تاریخ‌های مهم در هر کسب‌وکار: تعطیلات، مناسبت‌ها و رویدادها، تاریخ راه‌اندازی محصولات و کمپین‌ها تاریخ‌های کلیدی در یک کسب‌وکارند. با تقویم محتوا زمان‌هایی که برای هرکدام از تاریخ‌های مهم باید تولید محتوا کرد همیشه معلوم و مشخص است.

۲) بازاریابی محتوا اساسا بازاریابی مرحله‌ای و گام‌به‌گام است: در بازاریابی محتوا نیاز است تا به‌طور بلندمدت، دیدی از نیاز کاربران و محتوای متناسب با آن داشته باشیم. اینجاست که کلمه استراتژی محتوا معنا پیدا می‌کند. تقویم محتوا یکی از ابزارها و تسهیل‌کننده‌های این دید بلندمدت و یا استراتژی است.

۳) همه اعضای تیم باید از برنامه کار آگاه باشند: در اصول بازاریابی این یک تکنیک و اصل است که همه اعضا از اهداف و مسائلی که در تیم بازاریابی تعیین می‌شوند باید آگاه باشند نه اینکه فقط تیم بازاریابی بداند که کسب‌وکار به چه سمتی می‌رود. تقویم محتوا به چنین آگاهی‌ای و پیوند میان اعضای تیم کمک می‌کند.

۴) رضایت بیشتر مخاطب: با تقویم محتواست که تولید محتوای مناسب با رفتار و نیاز کاربر ممکن می‌شود پس با تقویم محتوا بیشتر رضایت مخاطبان را به‌دست می‌آوریم.


چگونه تقویم تولید محتوا بسازیم؟

قدم اول: برای اینکه برنامه منتشر کردن محتوا را ثبت کنید، می‌توانید از Google Calendar و یا اکسل استفاده کنید. با ابزار CoSchedule برای وبلاگ وردپرسی و یا شبکه‌های اجتماعی مستقیما می‌توانید تقویم محتوا بسازید. ابزار دیگری که بستری کامل برای تقویم محتواست HubSpot است. باید در نظر داشت که از بازه‌های زمانی کوتاه‌تر ماهانه شروع کرد و بعد به برنامه جامع یک‌ساله رسید.

قدم دوم: بازخوردها را باید دریافت کرد. باید دید برنامه بازاریابی محتوا چه میزان ترافیک و چه تعداد مشتریان بالقوه و بالفعل را در نظر داشته و چقدر این هدف عملی شده است. 

قدم سوم: برای هر تاریخ در تقویم محتوا نوعی محتوا تعیین شود؛ یعنی برای اقداماتی مانند به‌روزرسانی وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، انتشار مدیاها (فایل صوتی، ویدئوها و نمودارها)، برگزاری وبینار و یا معرفی منابع آموزشی بازه زمانی مخصوصی تعیین شود. مثلا به‌روزرسانی وبلاگ روزانه باشد و پست ویدئویی هفتگی. 

قدم چهارم: مناسبت‌ها نیز معلوم شوند و برای هرکدام از آن‌ها از قبل محتوای مناسب ساخته و پرداخته شود. کسب‌وکارهایی که مستقیما با مصرف‌کننده در ارتباطند (B2C) تعطیلات، عیدها و رخدادهای اجتماعی را مشخص می‌کنند. اما برای کسب‌وکارهایی که با دیگر بیزنس‌ها سروکار دارند (B2B) تاریخ نمایشگاه‌های صنعتی مهم است. تعیین این تاریخ‌ها برای آماده کردن پست وبلاگ و پست شبکه‌های اجتماعی برای یادآوری و یا واکنش نشان دادن به آن مناسبت‌ها بسیار اهمیت دارد. 

قدم پنجم: برای هرکدام از انواع محتوا مثل ویدئو، معرفی کتاب، وبینار و مقاله وبلاگ می‌توان تقویم جدایی داشت و این‌گونه میزان دقت و تناسب با رفتار کاربر در تولید محتواها را بالابرد. 


قالب‌بندی تقویم محتوا

کلی‌ترین حالتی که برای تقویم محتوا می‌توان گفت موارد زیر است که در بیشتر قالب‌بندی‌های تقویم محتوا رعایت می‌شوند اما قالب‌هایی آماده نیز برای دانلود هستند.

  • اولین ستون در تقویم محتوا به تاریخ انتشار اختصاص می‌یابد (روزها و ماه‌ها).
  • مناسبت‌هایی که در قدم چهارم معلوم شدند در دومین ستون از تقویم محتوا جای می‌گیرند.
  • ستون سوم، چهارم و پنجم برای علامت زدن تاریخ انتشار محتواهای خاص است مثل تاریخ برگزاری یک کنفرانس مهم.
  • مناسبت‌هایی که مربوط به خود شرکت هستند در ستون ششم علامت‌گذاری می‌شوند. مثلا جلسات میان اعضای بخش‌های مختلف شرکت.
  • در ستون هفتم، هشتم و نهم برای هر قطعه از محتوا (براساس نوع و یا براساس موضوع و مخاطب) برنامه‌ریزی می‌شود.
  • فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی در ستون دهم، یازدهم و دوازدهم ثبت می‌شوند.