یک‌شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۶

چند قدم تا کمپینی موفق در شبکه‌های اجتماعی

شاید وقتی صفحه پر طرف‌دار یک کودک را در اینستاگرام و یا کانال معروفی را در تلگرام می‌بینیم، ایجاد رابطه بلندمدت با کاربر ساده به‌نظر برسد. اما این‌طور نیست. رابطه‌ای که بخواهد به فروش بلندمدت برسد و پایدار بماند نیاز به کمپین قوی دارد. قبل از راه‌اندازی کمپین این ده قدم را باید طی کنیم:


۱) کمپین رقبا را بررسی کنیم

باید کشف کرد که در کمپین موفق رقبا چه نقطه مثبت و ارزشی بوده است. همان چیز کمپینمان را موفق خواهد کرد: کمپین آن‌ها چه موضوعی داشته و در قالب چه محتوایی ارائه شده است؟ آیا مطالب آموزشی منتشر کرده‌اند و یا به‌صورت و پرسش و پاسخ با مشتری ارتباط داشته‌اند؟ در کمپین آن‌ها چه پستی بیشترین بازخورد را داشته؟ می‌توان بررسی کرد در چه زمان‌هایی پست منتشر می‌کرده‌اند و لحن محتوا چگونه بوده است. با این کمپین به‌دنبال فروش بسیار زیاد بوده‌اند و یا صرفا آرام‌آرام ذهن کاربر را آماده کرده‌اند؟


۲) استراتژی کمپین برایمان معلوم باشد

داشتن یک استراتژی حساب‌شده ضروری است. اما بهتر است در استراتژی کمپین از  نکات پایه شروع کنیم تا کم‌کم  استراتژی پیچیده‌تر شود: 

  • یک هدف کاملا مشخص باید داشت. آیا هدف ترافیک بیشتر سایت است و یا معرفی بیشتر وبلاگ و یا ایجاد باشگاه مشتریان آنلاین؟
  • متناسب با هدف تعیین‌شده معیارهایی قابل‌ اندازه‌گیری مشخص کنیم. مثلا اگر هدف افزایش ورود به سایت است پس میزان کلیک بر دکمه شیشه‌ای را رصد خواهیم کرد. 
  • پیامی متناسب با هدف تعیین‌شده آماده کنیم که برای مخاطبان جذب‌کننده باشد. 


۳) یک پیام را در قالب محتواهای مختلف تولید کنیم

پیام خود را در قالب‌های مختلف اینفوگرافی، ویدئو، پادکست و پست وبلاگ منتشر کنیم تا ببینیم کدام‌یک بهتر جواب می‌دهد.

 

۴) بین محتوای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی تعادل برقرار کنیم

اگر فقط محتوای تبلیغاتی منتشر کنیم، برای مخاطب ناجذاب می‌شویم و او دیگر فالو نمی‌کند. اگر هم فقط محتوای غیرتبلیغی تولید کنیم، نتیجه‌‌‌ای را که می‌خواهیم، نمی‌گیریم. 

استفاده از دیگر منابع محتوایی در اینجا جواب می‌دهد؛ یعنی بازنشر و بازنویسی محتواهای باکیفیت در حوزه کسب‌وکارمان. این‌گونه، مخاطبان محتواهایی را که علاقه دارند اما وقت نکرده‌اند دنبال کنند و از دست داده‌اند، می‌توانند ببینند پس بین شما و مخاطب ارتباط ایجاد می‌شود. 


۵) محتوای خاص اما ترند منتشر کنیم

چطور می‌شود محتوا هم خاص باشد هم ترند؟ درباره یک موضوع که ترند است به‌طور خاص می‌نویسیم. مثلا اگر همه به‌نفع چیزی می‌گویند ما نقد کنیم و برعکس و یا اطلاعات جزئی‌تری غیر از آنچه همه جا کپی می‌شود به مطلب خود بیفزاییم. اگر فکر می‌کنیم کسب‌وکارمان با بقیه فرق دارد پس محتوایی را که همه جا پر شده است، خاص‌تر و غیرتکراری تولید کنیم.


۶) از نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی استفاده کنیم

وجود یک تقویم محتوا که در آن محتواها و زمان انتشارشان در شبکه‌های اجتماعی از قبل معلوم باشد در اداره یک کمپین بسیار کمک می‌کند. با استفاده از زمان‌بندی پست‌ها زمانی را که باید صرف کنیم تا در انواع شبکه‌های اجتماعی مطلب بگذاریم، کم خواهیم کرد. 


۷) گوش دادن و ارتباط نزدیک با مخاطبان

اینکه مخاطبان به برند شما چه می‌گویند فرق دارد با اینکه درباره برند شما چه می‌گویند. با استفاده از ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی باید تاثیر کمپین خود را رصد کنیم: کاربران چه می‌گویند؟ چه سؤالی درباره محصولات و یا خود کمپین دارند؟ 


۸) هشتگ خاص برای هر کمپین بسازیم

دیگر همه ما قدرت هشتگ‌ها را در توییتر و اینستاگرام دیده‌ایم. هشتگ‌ها هم برای وارد شدن به روزمره مخاطب و درگیر کردن او مناسبند و هم برای تحلیل بازخورد کمپین. نکته مهم این است که حتی اگر کاربران مستقیما برند شما را در پست‌هایشان تگ نکنند، برند شدن یک هشتگ و محتوایی که خود کاربران تحت آن تولید می‌کنند مفید خواهد بود. همراه هشتگ‌های خاص باید هشتگ‌های متداول‌تر میان کاربران را نیز به‌کار برد تا به برند شدن هشتگمان کمک کند. 


۹) استفاده کردن از پخش زنده

در مورد موضوعات مربوط به کمپین می‌توانیم آنلاین پرسش و پاسخ برگزار کنیم. پس از این هم یک محتوای ویدئویی در دست داریم که می‌توانیم در دیگر شبکه‌های اجتماعی پخش کنیم.