در آخرین روزهای سال میلادی، نحستین شایعه ۲۰۱۸ تلگرام رونمایی شد: تلگرام یک ICO و بلاکچین با نام TON خواهد ساخت. TON مخفف Telegram Open Network یعنی شبکه آزاد تلگرام است. این شایعه تا اینجا پیش رفته است که حتی ویدئویی تبلیغاتی نیز برای آن ساختهاند که در اینجا میتوانید ببینید.
ICO چیست؟
مخفف Initial Coin Offering است. ICO یکی از راههای جمعآوری سرمایههای کوچک از منابع متعدد از طریق اینترنت است. جمعآوری سرمایه در این شیوه با پول رمزگذاریشده انجام میشود. این جذب سرمایه بیشتر به درد شرکتهای استارتآپی میخورد. استارتآپها از این راه شیوه مرسوم جذب سرمایه را دور میزنند. در ICO درصدی از پول رمزگذاریشده جدید، در ازای بیتکوین و یا مناقصه به سرمایهگذار تعلق میگیرد.
یک استارتآپ در آغاز راهاندازیاش، کمپین ICO راه میاندازد و در این کمپین موضوع پروژه، مقدار نیاز مالی پروژه و نوع پولی که بهرسمیت شناخته میشود و اینکه چقدر صاحبان این شرکت قرار است از پولهای دیجیتال سهم بردارند، اعلام میشود. سرمایهگذاران و مشوقان، پولهای دیجیتال توزیعشده را میخرند. پول دیجیتال در ICO حکم خرید سهام یک شرکت را دارد.
تراکنشها تحت نظارت دولت و بانک مرکزیای نیست و در یک شبکه همتا به همتا انجام میشود که بلاکچین نام دارد و تراکنشها رمزگذاری میشوند.
چرا این شایعه میتواند درست باشد؟
پاول دوروف در مصاحبه اخیرش با بلومبرگ از سرمایهگذاریهای اخیرش روی پول دیجیتال گفت. او همچنین خبر از رونمایی چیزی «بزرگ و نو» داد. علاوهبر این در این مصاحبه دوروف تاکید کرده بود که تلگرام نوعی خیریه است و هرگز هرگز نه فروخته خواهد شد و نه تبلیغات خواهد داشت اما بهزودی قصد دارد تنها برای کمی کسب بودجه درآمدزایی کند.
اگر حرفهای دوروف را کنار مقالههای با قصد و غرض آنتون رزنبرگ (کارمند سابق تلگرام) بگذاریم که در اعتراض به اخراج غیر قانونیاش نوشته بود، میفهمیم ریشه این شایعه از کجاست.
راست یا دروغ؛ اما تمام این اخبار داغ زمستانی آن هم در دفتر جدید تلگرام در دبی، نشان میدهد دوروف برای سال ۲۰۱۸ خوابهایی دیده است...
تبلیغات و درآمدزایی در تلگرام
اینفوگرافیک چیست و چرا مهم است؟
خطاهایی که در شبکههای اجتماعی ویروسی میشوند
چه عکسی برای شبکههای اجتماعی مناسب است؟
چند قدم تا کمپینی موفق در شبکههای اجتماعی
۱۱ کلمه که اعتماد کاربر را به پستهای وبلاگ افزایش میدهند
تقویم تولید محتوا چیست؟ چگونه تقویم محتوا بسازیم؟
چگونه برای محتوای شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنیم؟
استراتژی محتوا و ضرورت عمل وارسی
محتوای خوب، محتوای بد؛ تفاوت در چیست؟