اغلب در بازاریابی با شبکههای اجتماعی اینطور فکر میکنیم که با تولید محتوای بهروز، میتوانیم با کاربران در ارتباط بمانیم. اما باید بپرسیم آیا خود ما وقت خواندن این همه مطلب را داریم. خود ما وقت دنبال کردن چند پیج یا کانال را داریم؟ اگر هم دنبال کنیم به چه مطالبی بیشتر توجه نشان میدهیم و چقدر زمان صرف چه محتوایی میکنیم.
بنابراین علاوهبر بهروزرسانی محتوا باید به دو چیز دیگر هم فکر کنیم: کاربر برای چه محتوایی، چقدر زمان و چقدر توجه دارد.
بیایید بر اساس اینکه مخاطبان چه میزان زمان را با چه میزان توجه صرف میکنند، آنها را به چهار دسته تقسیم کنیم:
۱) زمان زیاد و توجه زیاد
کاربران برای محتواییهایی که معتادکننده باشند، زمان و توجه زیادی صرف میکنند. در این محتواها کاربران خود میتوانند با برند شما گفتگوی مستقیم داشته باشند. در این نوع از محتوا، برانگیزانندهها یعنی پستها، تصاویر، دوستان و مانند اینها، درجهت ایجاد زمانی برای درنگ کردن، زمانی برای اینکه کاربر در صفحه شما بماند و سیر کند، تنظیم و ساخته میشوند. برای همین است که هیچکس از بازیها و سرگرمی در محتوایش بینیاز نیست.
۲) زمان زیاد و توجه کم
محتواهایی که براساس عادت و بهخاطر امور هرروزه زندگی با آنها سروکار داریم، مصداق این نوعند. بانکها، بیمهها، سرویسهای پشتیبانی نرمافزارها و سرویس تلفن و اینترنت مثالی از این محتواهای هرروزهاند. برای اینکه این بخش از زمانبندی زندگی کاربران را تصرف کنیم باید پیوسته درحال رصد کردن شکایتها و کامنتهای منفی در شبکههای اجتماعی باشیم. زیرا هر آن که کاربری در یکی از این سرویسهای روزمره دچار مشکل شود، چون توجه کمی به خود برند دارد و فقط بهاجبار زمان زیادی با سرویس مورد نظر سروکار دارد، بهآسانی و سریع برند و سرویس خود را عوض خواهد کرد. اینجا بهترین فرصت است تا کاربر را جذب کنید.
۳) زمان کم و توجه زیاد
محتواهایی که نیازی از کاربر را رفع میکنند؛ مهم این است نیازی از کاربر در زمانی کوتاهتر رفع شود. مثلا اگر بتوانید دسترسی سریعتری برای خرید نیازهای کاربر ازطریق شبکههای اجتماعی فراهم کنید، شما به این بازه از زندگی کاربر وارد شدهاید. بازهای که ظاهرا مهمترین چیز در این روزهاست یعنی ذخیره هرچه بیشتر زمان درعین کارایی بیشتر. با درنظر گرفتن شرایط محیط، اخبار روز و کامنتها میتوانید نیاز کاربران را پیشبینی کنید.
۴) زمان کم و توجه کم
بیشتر کاربران، بهخاطر فراوانی برندها و سرویسها مایلند تا رابطهشان با آنها در همین سطح باشد. در این نوع از رابطه برانگیزاننده قیمت و کدهای تخفیفند. با قیمت میتوانید توجه کاربر را جلب کنید اما برای مدتی کم. این نوع از رابطه برای این مفید است تا پس از جذب شدن، کاربر را به سطح دیگری از زمانبندی رابطهمان با کاربر منتقل کنیم.
شما چه فکر میکنید؟ تلگرام برای وارد شدن به کدام دسته از اولویتهای زمانی کاربر مفید است؟ شما چه محتوایی برای تاثیرگذاری بیشتر برای کانالهای تلگرام خود تولید میکنید؟
تبلیغات و درآمدزایی در تلگرام
اینفوگرافیک چیست و چرا مهم است؟
خطاهایی که در شبکههای اجتماعی ویروسی میشوند
چه عکسی برای شبکههای اجتماعی مناسب است؟
چند قدم تا کمپینی موفق در شبکههای اجتماعی
۱۱ کلمه که اعتماد کاربر را به پستهای وبلاگ افزایش میدهند
تقویم تولید محتوا چیست؟ چگونه تقویم محتوا بسازیم؟
چگونه برای محتوای شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنیم؟
استراتژی محتوا و ضرورت عمل وارسی
محتوای خوب، محتوای بد؛ تفاوت در چیست؟