برنامهریزی تولید محتوا از جایی شروع میشود که رابطه تولید محتوا با شبکه اجتماعی را بدانیم:
رابطه در وهله اول ساده است: برای پیشبردن شبکه اجتماعی، تولید محتوا لازم است و برای پخش کردن محتوا و فهمیدن اینکه چه محتوایی را مخاطبان نیاز دارند، حضور در شبکههای اجتماعی.
پشت هر حضور موفقی در شبکههای اجتماعی، یک بازاریابی محتوای قوی است.
پیش از اینکه حضور در شبکه اجتماعیای را شروع کنید باید:
۱) بلاگ و وبسایت اصلیترین عنصر بازاریابی محتواست؛ جایی که مخاطبان را برای داشتن رابطهای عمیقتر باید هدایت کنید.
۲) باید مطمئن باشید که منابع بهروز در زمینه کسبوکارتان دسترسی دارید. دوران تولید محتوای مستقیم درباره برند و محصولتان تمام شده است. بیشتر باید اطلاعات مفید،کاربردی و بهروز در اختیار کاربران گذاشت. منابعی در دست داشته باشید که بهطور منظم و بهروز بتوانید تولید محتوا کنید.
۳) از قبل بدانید که چرا در یک شبکه اجتماعی میخواهید باشید و چه پیامی را میخواهید منتقل کنید. در ادامه چند کلید مهم برای شروع تولید محتوا در شبکههای اجتماعی برایتان آماده شده.
قبل از آن یک نکته ریز: وقتی شروع میکنید بهتر است در چند شبکه همزمان شروع نکنید پس ابتدا شناسایی کنید مخاطبانتان بیشتر از کدام شبکه اجتماعی استفاده میکنند.
اقدامات کلیدی برای برنامه تولید محتوا در شبکههای اجتماعی
برای هر شبکه اجتماعی باید برنامه تولید محتوای خاصی داشت اما قبل از شروع در هر کدام از آنها پرسشهای زیر را بهتر است جواب دهید:
۱) هدف از حضور در این شبکه اجتماعی چیست؟
برای حضور در هر شبکه اجتماعی باید دلیلی باشد. «جمع کردن فالور» بهتنهایی دلیل مناسبی نیست. اما «جمع کردن فالور برای افزایش آگاهی از برند و ترافیک سایت» میتواند یک دلیل باشد. قدم مهم در تعیین هدف، مرحله انتقال کاربران است؛ انتقال آنها از شبکه اجتماعی به برای مثال یک مشترک خبرنامه ایمیل.
۲) از کاربر چه میخواهید؟
باید مشخص شود که در هر شبکه اجتماعی، کاربر با محتوا چه باید بکند؛ آن را به اشتراک بگذارد؟ عضو چیزی شود؟
۳) تعیین دقیق نوع محتوا
تولید محتوای عمومی در شبکههای اجتماعی خیلی جواب نمیدهد. اولا هر شبکه اجتماعی اقتضای محتوای خود را دارد. دوم اینکه نیاز مخاطبان هدف در یک شبکه اجتماعی را باید شناسایی کرد و متناسب با یک نیاز خاص، محتوایی خاص و جزئی تولید نمود. سوم اینکه باید به فرمت محتواها فکر کرد؛ تصویر، ویدئو، نمودار و ...
۴) تعیین لحن محتوا
پس از تعیین نوع محتوا مهم است که تعیین کنید لحن محتوایی که تولید میکنید صمیمی، حرفهای و یا خیلی تخصصی است؟
۵) چه تعداد پست در چه زمانهایی؟
نکته ظریفی است که در چه زمانهایی پست میگذارید. چه تعداد پست را در روز یا هفته میفرستید. اینکه پستی را دارید بهروزرسانی میکنید، خبری را میفرستید و یا پاسخ کامنتی را میدهید در این دو عنصر یعنی تعداد پست و زمان ارسال پست تأثیر دارد. تعیین زمان و تعداد بیشتر از هرچیز به نوع کسبکار شما بستگی دارد.
در پایان یک نکته ریز دیگر: بگذارید هدفی که در استراتژی تولید محتوای شما تعیین شده است، شبکههای اجتماعی را راه ببرند. مثلا اگر هدف این است که مشترکان خبرنامه ایمیل افزایش پیدا کند، آیا درست است که تمام پستهای وبلاگ شما در تلگرام و یا توییتر گذاشته شوند؟ اینگونه کاربر دلیلی نمیبیند عضو خبرنامه شما بشود. پس نکته اصلی این است که باید میان هدف جزئی خود کانال شما که افزایش ممبر است با هدف بازاریابی محتوا تناسب و هماهنگی ایجاد شود.
تبلیغات و درآمدزایی در تلگرام
اینفوگرافیک چیست و چرا مهم است؟
خطاهایی که در شبکههای اجتماعی ویروسی میشوند
چه عکسی برای شبکههای اجتماعی مناسب است؟
چند قدم تا کمپینی موفق در شبکههای اجتماعی
۱۱ کلمه که اعتماد کاربر را به پستهای وبلاگ افزایش میدهند
تقویم تولید محتوا چیست؟ چگونه تقویم محتوا بسازیم؟
چگونه برای محتوای شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنیم؟
استراتژی محتوا و ضرورت عمل وارسی
محتوای خوب، محتوای بد؛ تفاوت در چیست؟