وقتی کاربران با گوشیهای هوشمند در شبکههای اجتماعی مشغولند، همزمان با محتوای شما هزاران محتوای دیگر در هزاران کانال پست میشوند. شَست کاربران آماده است تا سریع بالا و پایین شود و پست شما را رد کند. جذب توجه کاربر در ثانیه اتفاق میافتد.
هرچقدر هم محتوای باکیفیت و علمی و ترند تولید کرده باشید، فقط چند ثانیه وقت دارید تا کاربر را مجاب کنید روی لینک وبلاگ شما کلیک کند.
چرا عکسهایی که میگذاریم جذاب نیستند؟
اگر کمی در وب و شبکههای اجتماعی چرخ بزنیم، چند پست با مطالب مختلف میبینیم که از عکس یکسان استفاده کردهاند. پس این محتواست که پیام عکس را میسازد و کاری میکند مخاطب عکس را که دید فلان پیام را حس کند. پس میتوان از یک عکس برای چند مطلب استفاده کرد. برای همین معمولا ذخیرهای از عکسها داریم که با محتواهای مختلف مچ میکنیم و میفرستیم.
اما در شبکههای اجتماعی فقط چندثانیه وقت داریم؛ چشمهای مخاطب فقط چند ثانیه نگاهی به پستمان میاندازد و بعد گذر میکند. پس محتوای پست خیلی خوانده نمیشود، درنتیجه عکسی که میگذاریم باید بدون توجه به مطلب، چشمگیر باشد و پیام را برساند.
عکسها علیه کلمات
مغز ما عکسها را سریعتر از کلمات پردازش میکند. هرچند با همان چشمی که عکسها را میبینیم، کلمات را هم میبینیم اما بیشتر از عکس طول میکشد تا از حروف عبور کنیم و معنا را بفهمیم. یک مقایسه ساده این ادعا را روشن میکند: تصور کنید تصویر ببری را میبینید که با آروارههای تیزش روی مردی تنها در جنگلی تاریک پریده است. با دیدن این عکس بهنسبت خیلی سریعتر میترسید تا اینکه وقتی خود جمله را بخوانید.
با اینکه تأثیر و قدرت عکسها را میدانیم اما باز در تولید محتوا گام آخر، بعد از اینکه محتوا آماده شد، تازه به فکر انتخاب عکس میافتیم. محتوایی که تولیدشده شاید هفتهها کار صرف آن شده باشد اما اولین چیزی که مخاطب میبیند عکسی است که در لحظههای آخر عجلهای انتخاب شده. درنتیجه این عکسها نمیتوانند آنچه را در محتوا هست، درست و جذاب در همان ثانیه اول به مخاطب منتقل کنند.
راهحل چیست؟
در عکسها مهمترین مطلب، سوال اصلی و یا عجیبترین آمار را بهصورت گرافیکی بیاوریم. هرچند باز هم کلمات هستند اما اینبار با فونت بسیار بزرگ نسبتبه کلمات دیگر در متن نوشته شدهاند و هم مخاطب آنها در حین پردازش عکس میخواند. یعنی بهتر است بدانیم عکس پست شبکه اجتماعی با عکس پست وبلاگ فرق دارد. استفاده از نوشته گرافیکی در عکس برای پست شبکه اجتماعی بهکار میآید و بیشتر حالت بنر دارد.
یکی از بهترین مثالها در این نوع عکسها، عکسهایی است که در وبلاگ موسسه Content Marketing Institute میبینیم:
راه دیگر، استفاده از یک لحن و حال و هوای همیشگی در عکسهاست. برخی برندها همیشه از یک نوع فیلتر عکس و یا سبک نقاشی استفاده میکنند. مثلا برند Lyft همیشه در عکسهای اینستاگرام از رنگ صورتی و بنفش استفاده میکند که پسزمینه نقاشی کارتونیاند:
بهتر است برای پست شبکههای اجتماعی عکسی غیر از پست وبلاگ طراحی کرد. اگر تقویم محتوا داشته باشید، از قبل همزمان با تولید محتوا قالب و طراحیهای آمادهای را برای عکس پستها در نظر میگیرید.
تبلیغات و درآمدزایی در تلگرام
اینفوگرافیک چیست و چرا مهم است؟
خطاهایی که در شبکههای اجتماعی ویروسی میشوند
چه عکسی برای شبکههای اجتماعی مناسب است؟
چند قدم تا کمپینی موفق در شبکههای اجتماعی
۱۱ کلمه که اعتماد کاربر را به پستهای وبلاگ افزایش میدهند
تقویم تولید محتوا چیست؟ چگونه تقویم محتوا بسازیم؟
چگونه برای محتوای شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنیم؟
استراتژی محتوا و ضرورت عمل وارسی
محتوای خوب، محتوای بد؛ تفاوت در چیست؟